maanantai 23. toukokuuta 2022

Hajanaisia mietteitäni

Mietin myös sellaista, että teenkö itse itseni sairaammaksi kuin mitä todellisuudessa olen? Tulisiko mun enemmän korostaa terveitä piirteitäni kuin diagnoosejani? Elän kuitenkin ihan realiteeteissa. Silti tosiasia on, että olen kuntoutustuella psyykkisistä syistä. Ja diagnoosini selventävät mun ahdistustani ja psyykkisiä ongelmiani. 

Ja myönnän, yksi ajatusharha pitkästä aikaa tuli erään puhelun jälkeen. Ajatukset alkoivat laukkaamaan yliluonnollisissa asioissa, siis sellaisissa, jotka ovat mitä todennäköisimmin vailla mitään todellisuuspohjaa. Mulla on vieläkin tästä asiasta ajatuksia, että voisiko jotain siitä olla silti totta. 

On tärkeä pyrkiä huolehtimaan omasta psyykkisestä hyvinvoinnista. Siitä puheenollen, eilen koin onnellisuutta samoin kuin viime viikolla. Onnellisuuden syyt nousivat mm siitä, että viime viikolla oli niin paljon positiivisia asioita, jotka menivät hyvin. Ja sitten olen iloinnut myös tästä blogistani ja samanaiheisista Beautiful Stranger- facebook sivuistani. 

Vaikka mietin välillä, oliko liian avointa ja rohkeaa alkaa kirjoittaa tällaista julkista blogia ja pitämään facebook- sivuja, niin kirjoittaminen näistä asioista auttaa mua itseänikin. Ja kuten olen sanonut, toivon mukaan nämä auttavat jotakuta toistakin sekä voisivat olla poistamassa stigmaa mielenterveysongelmien ja psyykkisten sairauksien ympäriltä.

Kirjoittaminen on samalla luomista. Vaikeista asioista kirjoittaminen on terapeuttista. Saa työstää ja jäsentää ajatuksiaan ja purkaa niitä mielen päältä pois. Toivoisin myös voivani kehittyä kirjoittajana. 

Olen vähän ajatellut sellaista, josko teetättäisi blogistani kirjan. Mutta se on vasta ajatuksen asteella. Päiväkirjoissani olisi myös todella paljon materiaalia vaikkapa omaelämänkerran kirjoittamiselle. Tosin tämä blogini on jo myös elämänkertaani. Päiväkirjoissani on lisäksi kaiken tasoista tekstiä. Kaikissa ei ole päätä eikä häntää. Niitä pitäisi siis muokata. Se olisi isotöistä. Pidän siitä, milloin teksti syntyy ikäänkuin luonnostaan. 

Ajatuksesta toiseen. Itsellä on hyvä olla tsemppilauseita, joko uusia tai jo hyväksi koettuja. Siispä lopuksi 

Valo pimeyden voittaa. Aina.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti