perjantai 6. toukokuuta 2022

Kansantautimme masennus

 Masennus on pitkään ollut suomalaisten kansantauti. Siltä en ole siis välttynyt minäkään.

Voin kertoa omakohtaisen kokemuksen masennuksen eri asteista; lievästä keskivaikeaan ja vaikeaan masennukseen. Vakavaa masennustilaa en muista diagnooseissani, mutta olettaisin, että silloin, kun olen ottanut yliannostuksen lääkkeitä, se on yksi viittaus vakavaan masennukseen. Toki se viittaa myös itselläni epävakaaseen persoonallisuushäiriöön, jolloin toimin impulsiivisesti. Virallisia diagnooseja masennuksesta mulla ei ole ollut pitkään aikaan. Tosin käyttämäni lääke, venlafaksiini, on nykyään määrätty käytettäväksi masennukseen. Annostusta nostettiin 75mg:sta 150mg:aan. Käytin vuosia 75mg:sta ja sitten tuli masennuksen oireita ja annostusta nostettiin. Venlafaksiini on ollut mulle hyvä lääke. 

Nuorempana olin masentuneempi ja ahdistus- ja tuskatilat olivat voimakkaampia. Tuolloin 1990- luvulla ei ollut sellaisia lääkkeitä, jotka olisivat kunnolla auttaneet juuri minua. Kävin juttelemassa asioistani silloisessa mielenterveystoimistossa niin kotikaupungissa kuin täällä Helsingissäkin. Keskusteluapua olen itse aina pitänyt tärkeänä. Edellyttäen, että koen hoitajan olevan riittävän oma-aloitteinen, sellainen, jolla on tilanne hallussa. 

Millainen minä olen masentuneena? Kuinka huomaan, että nyt olen masentunut? Sen verran ennenkuin vastaan, niin täytyy sanoa, että mun pitää ihan tätä miettiä, sillä en ole ollut niin paljoa masentunut pitkään aikaan. Mielenkiinnon puutteena sen ainakin huomaa. On väsyneempi ja tekee mieli vaan nukkua ja olo on alakuloinen tai sitten jo masentunut. Ei jaksa välittää asioista muutenkaan samalla lailla. Itkeminen tai sitten se, että ei kykene itkemään, on yksi merkki. 

Myös Beckin masennustestin tekeminen antaa hyvän arvion omasta tilasta, jos kokee masennusta. Itselläni täyttämättömiä Beckin masennustestejä oli mielestäni kopioituna ainakin yhteen aikaan. En tosin tiedä, missä ne ovat nyt. 

Mutta tästä linkistä pääsee testiin:

https://www.kaypahoito.fi/pgr00029

Masennus on otettava riittävän vakavasti, että se ei pääsisi pahenemaan. On tärkeää hakeutua ajoissa hoitoon vaikkapa omalle terveysasemalle tai työterveyshuoltoon. 

Laitan lopuksi artikkelin masennuksesta Duodecimin sivuilta

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00389


Venlafaksiini lääkkeeni annostusohje

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti