perjantai 17. kesäkuuta 2022

Keskivaikea masennus


Tein Mielenterveystalon masennustestin ja sain keskivaikean/kohtalaisen masennuksen pisteet. Juuri ja juuri, mutta kuitenkin ja olo on sen mukainen, masentunut, väsynyt ja alakuloinen. 

Olen täällä blogissani jo aiemmin kirjoittanut masennuksesta ja keskiviikkona sitä koinkin. Sen lisäksi mulla on ollut väsymystä. Nytkin olisi hyvä olla nukkumassa, vaan halusin kirjoittaa jotain.

Ihan järkyttävä väsymys juuri nyt päällä. Mieliala on samalla tulevaisuuden suhteen epävarma ja pelokaskin. Pelokas siitä, että jos tämä masentunut olo jatkuu ja kuinka kauan se sitten kestää. Pidempiä masennusjaksoja mulla on ollut nuoruudessa. Silloinkin, kun mulla oli joku vuosi sitten epätavallisen paljon itsetuhoisuutta, niin siinä ei ollut ehkä varsinaista masennusta, vaikka olikin voimakasta ahdistuneisuutta ja väsymystä. Sen väsymyksen muistan Auroran päiväsairaalan alkupäiviltä. 

Voinko itse jotenkin vaikuttaa tähän olotilaani, että masennus ei puhkea päälle? Kyllä mä voin yrittää tehdä erilaisia asioita, mutta suoraan sanoen ei huvita. Odotan taas huomista päivää, jos huomenna olo olisi parempi. 

Tämä masennus tuli vähän puskista. Itse voisin ajatella sen alkaneen tällä viikolla. Huomasin erään ystäväni seurassa, että myöntelin kuin lammas kaikkeen mitä hän sanoi. Tai lähes kaikkeen. Se ei tuntunut itsestä hyvältä. Minä olen kuitenkin minä omine mielipiteineni, enkä toisen ihmisen jatke. Samoin erään toisen henkilön kohdalla olen yrittänyt olla myöntyväinen, että tämä henkilö ei vaan suuttuisi. Se on välillä ihan viisasta. Mutta on tärkeää pystyä sanomaan myös negatiivisia asioita sekä ilmaisemaan negatiivisia tunteita. 

Sitten mua on harmittanut se paperinukkenäyttelyn viivästyminen koko ajan. Sille minä en voi mitään, joten on hyvä oppia elämään sen kanssa, että kaikkea ei voi saada heti tässä ja nyt.

Siis jos mun tämä masentunut ja alakuloinen oloni jatkuu parin päivän tai muutaman päivän kuluttua, yritän saada aikaiseksi tehdä uudelleen tuon masennustestin ja jos silloin tulos on samansuuntainen, niin otan yhteyttä psyk poliklinikalle. 

Laitan tähän linkin tuohon Mielenterveystalon masennustestiin: 

https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsearviointi/Pages/BDI.aspx?fbclid=IwAR2Rix4pLaiA_EFINUjMhcdFSggdreJeMWJlIn1tPm7M10Zvg2L7ccqKJ9o

Tässä taas mun tämän iltainen tulokseni ja Mielenterveystalon tulkintaa siitä. 



Vielä loppuun Carola Häggvistin laulamana Håll Mitt Hjärta







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti